1-هوش فضایی یا تصویری

تصور یک شهر بدون آلودگی و ترافیک شاید برای بعضی مشکل است یا اینکه شهری که همه چیز بر عکس است یا اینکه الان چشمانتان را ببنید و جزئیات فرش زیر پایتان را بگویید. این کار برای نقاش ها،نقشه کش،معمار ها شاید چندان سخت نباشد؛چون اکثر این افراد هوش تصویری بالایی دارند.

هوش تصویری یا فضایی یعنی اینکه شما بتوانید چیزی هایی را که دیده یا ندیده اید را تجسم کنید یا حتی افکار و چیز هایی که وجود ندارند؛ یعنی اینکه وقتی به شما می گویند هسته زمین، بتوانید مفهوم هسته زمین را تجسم کنید.

افراد باهوش تصویری بالا می تواند تصویر سازی ذهنی کنند،مثلا یک حرکت ورزشی را اینقدر خوب در ذهن تجسم کنند که در انجام آن متبحر شوند.

به کودکانتان یک مفهومی را بگویید یا به او بگویید هویلا چه شکلی است تا بتوانید این موضوع را بهتر درک کنید.

شاید بعضی از کودکان با این نوع هوش تمایل دارند که دفترشان را خط خطی کنند یا نقاشی بکشند؛این کار را شما هم احتمالا در زمان کودکی انجام داده اید که تصاویری که در کتابتان بوده را برایشان ریش و سبیل بگذارید،این نشان از هوش تصویری بالاش شما است.

2-هوش جسمی- حرکتی

این نوع هوش احتمالا غریب ترین نوع هوش است.

بچه هایی که آزادانه بالا و پایین می پرند یا چهار دست و پا راه می روند و بع…! بع…!می کند یا در حاشیه و نقش و نگار فرش راه می روند یا در چشم بهم زدن عروسک هایشان را تکه تکه می کنند،از نظر ما بچه های بازیگوشی هستند که صرفا خوب بازی می کنند.

ولی بد نیست بدانید که به توانایی و کنترل حرکات بدن و دستکاریی اشیا را هوش حرکتی می گویند.

شاید از نگاه شما ورزشکاران بزرگی مثل: مسی،مایکل جردن،مایکل فیلیپس و… دارای این نوع هوش هستند ولی باید به این لیست مکانیک ها و جراحانی مثل پرفسور سمیعی را نیز اضافه کنید.

3- هوش زبانی

در یکی از کلاس های خلاقیت که برای نوجوانان داشتم،یکی از شاگردانم به نام آرنیکا توانایی عجیبی داشت؛او کلماتی را بیان می کرد که قبلا وجود نداشت و خودش اختراع کرده بود و برای آن معنی خاصی نیز در نظر می گرفت.

این توانایی جذاب نشان از هوش زبان شناختی او بود.

این نوع هوش در واقع قسمتی از همان هوش عامیانه است که قبلا به آن اشاره شد.

 داشتن اطلاعات عمومی زياد،خوش سر و زبان بودن،زبان بازی، توانايی خوب نوشتن و خوب خواندن،دامنه لغات و اصطلاحات قوی داشتن،علاقه داشتن به داستان گفتن یا شندیدن؛ نیز در دارای این نوع هوش هستند.

4-هوش ميان فردی

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که در مترو یا اتوبوس فردی در کنار شما نشسته و وقتی به انتهای مسیر می رسید متوجه می شوید که تمام مسیر را با در حال صحبت در مورد مسائل مختلف بوده اید یا برای معلمان این اتفاق رخ داده

است که دانش آموزی با اینکه در کار خود کوتاهی کرده است جوری با شما برای گرفتن نمره یا تنبیه نشدن صحبت می کند که شما نمی دانید چه بگویید!!!

عاملی که باعث این اتفاق می شود داشتن هوش میان فردی یا بین فردی خوب است که باعث ارتباط و شناخت احساسات دیگران می شود.

این هوش بخشی از هوش هیجانی که بعدا توضیح خواهیم داد.

افرادی که برون گرا هستند در این هوش نمرات بالاتری می گیرند.

در بازی بچه ها بعضی احساس ریاست می کنند یا به نصیحت دوستان خود می پردازند،این گونه افراد نیز هوش میان فردی بالایی دارند.

این گونه افراد برای یادگیری بهتر باید با دیگران ارتباط داشته باشند،به حرف دوستان و اطرافیان به خوبی گوش می دهند و با آنها همدردی می کنند.

مشاوران،مدیران روابط عمومی یک شرکت، معلمان، پزشکان، فروشندگان از این نوع هوش برخوردارند.

5-هوش درون فردی

چقدر از احساسات خود را می شناسید،دلایل احساسی که در حال حاضر بر شما حاکم است چیست؟

در کلاس درس بعضی از دانش آموزان برای کارهای گروهی چندان اشتیاق نشان نمی دهند و دوست دارند کارهایی که به آنها واگذار می شود را خودشان به تنهایی انجام دهند یا افرادی که استقلال و فردیت برایشان مهم است و دارای اتکا به نفس بالایی دراند یا بعضی از بچه ها در رویاهای خود غرق می شوند،مثلا در کلاس وقتی صحبت از یه موضوع جذاب مثلا یک داستان  می شود،در خود فرو می روند یا افرادی که به نقش و تاثیری که در گروه یا کلاس دارند توجه دارند و این سوال را می پرسند: که من باید چکار کنم؟

این افراد دارای هوش درون فردی هستند که در شناخت احساسات،افکار،امیال،عواطف خود توانا هستند و همچنین افراد استدلال کنند،متفکر هستند.این نوع هوش هم بخشی از هوش هیجانی را تشکیل می دهد.

افراد درون گرا را می توان در این دسته قرار داد.

نویسندگان،شاعران،نظریه پردازان دارای این نوع هوش هستند.

6-هوش منطقی – ریاضی

این نوع هوش به همراه هوش زبانی بیشترین توجه را در سیستم آموزشی و همچنین در جامعه به خود جلب کرده اند و ملاک بر چسب باهوش بودن و نبودن هستند؛آن چیزی که به آن هوش عامیانه ایی می گوییم و تمرکز بیش از اندازه به این دو نوع هوش به خصوص هوش منطقی ریاضی باعث ندیده شدن انواع دیگر هوش می شود و به این صورت “باهوش هایی،با هوش کم” خواهیم داشت.

یعنی کسانی که فقط در این دو نوع هوش از هشت نوع هوش توانایی دارند.

کودکانی را دیده اید که از بازی شطرنج و انواع بازی های فکری لذت می برند، بیشتر سوالاتشان با چرا؟چگونه ؟ چطور ؟ شروع می شود.

افراد دارای این نوع هوش از توانایی تفکر انتزاعی بالا،توانایی حل مسئله،استدلال،ریاضیات قوی برخوردارند.

دانش آموزانی که دارای این نوع هوش هستند برای یادگیری بهتر باید اطلاعات را دست بندی شده به آنها داد و اگر بخشی از درس را یاد نگیرند برای یادگیری بخش های بعدی به مشکل می خورند.

این افراد دارای تفکر انتقادی هستند.مهندسی، حسابدارها، برنامه نویس کامپیوتر، متخصص فلسفه از این نوع هوش برخوردارند.

7-هوش موسيقایی

تا قبل از آشنایی با هوش های هشتگانه این موضوع برای من سوال بود که چرا هنگام درس خواندن اگر آهنگ گوش کنم یا صدایی بیاید نه تنها تمرکزم را از دست نمی دهم بلکه راحتر یاد میگیرم.

این ویژگی نشان از هوش موسیقیایی است؛

این نوع هوش،که به آن هوش موسیقیایی می گویند:باعث می شود که فرد انواع تن صدا،تفاوت صدای دو خواننده یا هر چیز دیگری که صدای تقریبا یکسانی دارند یا حتی تن صدای کسی را که دروغ می گوید را تشخیص دهد.

الزاما کسانی که صدای خوبی دارند،دارای هوش موسیقیایی بالا نیستند.

دانش آموزانی که در کلاس درس یا کودکانی که در خانه در هنگام انجام کارهایشان زیر لب شعر یا مولودی را زمزمه می کنند یا کسانی که از هر فرصتی برای ایجاد تولید صدا ریتمیک یا به قول ما برای سر و صدا کردن استفاده می کنند از این نوع هوش در سطح بالا برخوردار اند.

8-هوش طبیعت گرا

دیدن مستند حیوانات یا علاقه به رفتن به باغ وحش،داشتن یک حیوان خانگی،علاقه به جنگل و حشرات همگی نشان از هوشی به نام هوش طبیعت گرا است.

شاید برای ما دسته بندی نهان دانگان،دسته بندی انواع پستانداران سخت است ولی این کار برای کسانی که هوش طبیعت گرای قوی دارند چندان مشکل نیست.

بعضی کودکان وقتی یک مورچه را می بینند به دنبال آن می روند تا میسرش را تماشا کنند و ببینند دانه اش را چگونه وارد خانه اش می کند یا به تماشای برنامه های کودکی که مربوط به حیوانات است توجه ویژه دارند؛این یعنی هوش طبیعت گرا.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *